26.1.10

Ε.Ε. Κάμμινκς: 4 παραμύθια και τα 4 ήταν υπέροχα!

Ε.Ε. Κάμμινγκς Παραμύθια, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2009: Επανέκδοση!

Όταν βιβλία, όπως αυτό, πέφτουν στα χέρια μου σαν σελιδοθετημένα αστέρια, δεν μπορώ παρά να θέσω τον εαυτό μου υπό καθεστώς πρισματικής επιτήρησης για να με βρω ανάμεσα στις αναγκαίες εικόνες και τους συμβολικούς διαλόγους. Παράλληλα, μου υπενθυμίζεται ότι ο χρόνος που γράφω, για να δικαιολογεί το κείμενο το ρόλο του, πρέπει να είναι συνώνυμος του χρόνου που θα διάβαζα. Ο Έντουαρντ Έστλιν Κάμμινγκς (Edward Estlin Cummings, 1894-1962) ήρθε τέλη Ιανουαρίου 2010, στα ελληνικά από τις εκδόσεις Νεφέλη και σε επανέκδοση, για να δείξει το αυτονόητο: το ενήλικο παιδί χρειάζεται στοργή, λέξεις, υπόσταση. Τα Παραμύθια του Κάμμινγκς, ως εξαιρετικά δείγματα γραφής, για παιδιά και ενήλικες, είναι ενδεικτικά της σκέψης ότι η γραφή είναι υπόσταση. Και το νόημα της υπόστασης είναι πιο βαθύ από το νόημα της αντίστασης.

Ο γέρος που έλεγε γιατί
Ένα ξωτικό, που ζει στο αστέρι, ενδιαφέρεται για τα προβλήματα των άλλων. Είναι μόνο του αλλά οι ανησυχίες του κόσμου είναι και δικές του.
«Μα τι στον αέρα συμβαίνει»;
«Φταίει ο άνθρωπος που λέει γιατί» και είναι στο μικρό σαν βότσαλο φεγγάρι
Στο βράχο, ο άνθρωπος αγναντεύει το τίποτα. Ρωτώντας «γιατί;» δείχνει σαν να μην ζει το σήμερα. Όμως, καθώς τελικά, ξαναρώτησε «γιατί;» και πήγε στη γη, δε μπορούσε να αρνηθεί αυτό που ήταν. Και η γη είναι ωραία.

Ο ελέφαντας κι η πεταλούδα
«Είμαι ο ελέφαντας που δεν κάνει τίποτε όλη μέρα»…
Ώσπου ήρθε η πεταλούδα για να ζήσουν «αγαπημένοι για πάντα».

Το σπίτι που έφαγε κουνουπόπιτα
Το χάραμα, το ηλιοβασίλεμα και το σούρουπο είναι οι τρεις φίλοι για ένα σπίτι.
Οι εικόνες του χρόνου είναι ασύλληπτοι ήχοι για το σπίτι, ώσπου
«μπορώ να έρθω να μείνω μέσα σου»; ένα πουλί ρώτησε το σπίτι.
Τα ρολόγια που χτυπούσαν, τους έσωσαν από τους ανθρώπους, και έτσι, το σπίτι και το πουλί έζησαν μαζί, τρώγοντας κουνούπια με ζάχαρη. Στις μικρές απολαύσεις, που μοιραζόμαστε, βρίσκεται η ευτυχία.

Το κοριτσάκι που το έλεγαν Εγώ
Το κοριτσάκι που το έλεγαν Εγώ περιηγήθηκε στην εξοχή, γνωρίζοντας ζώα και μιλώντας για λίγο μαζί τους, ώσπου γνώρισε ένα άλλο κοριτσάκι που το έλεγαν Εσύ, και της είπε ότι «το όνομά μου είναι Εσύ, επειδή Εγώ είμαι Εσύ».
Άψογο δώρο για τους φίλους!
Εκδόσεις Νεφέλη
www.nnet.gr
http://www.nnet.gr/downloads/dt-comma-cummings.pdf
www.comma.gr
Μετάφραση: Ροδούλα Παππά
Σχέδια: Πάολο Γκέτσι
Σειρά: Κόμμα
Διεύθυνση σειράς: εκδοτική ομάδα Κόμμα
ISBN: 978-960-211-940-2
Δεκέμβριος 2009

Σελ.: 64 • Τιμή: € 12,00 [με 37 έχρωμα σχέδια]

No comments: