16.9.10

Ερμητικές αλληγορίες στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Ιωάννης Καρδαμάτης. Ξύλο με φύλλα χρυσού και προετοιμασία γύψου, 215 x 166 εκ.


Timothy Hennessy.

Ακρυλικό σε χαρτί Canson και κολάζ,
70 x 100 εκ.





Στο Φως της Ύδρας, τιτλοφορείται η έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, τα εγκαίνια της οποίας έγιναν χτες το βράδυ. Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στην κοινή πορεία των Timothy Hennessy και Ιωάννη Καρδαμάτη, τότε που μοιράζονταν την κατοικία της Ύδρας (1957-2006). 60 έργα σχεδόν και κάποια μικροαντικείμενα μαρτυρούν τη μακρόχρονη φιλία καθώς και τα κοινά ενδιαφέροντα των δύο καλλιτεχνών, από το Αιγαίο και την ελληνική φιλοσοφία μέχρι την cuisine των βασιλικών γευμάτων του 18ου αιώνα.

Παρατηρώντας, από κοντά, τα έργα του Timothy Hennessy, γινόμαστε δέκτες μιας χυμικής διεργασίας, παρασκεύασμα της λυρικής έκφρασης αλλά και της αφαιρετικής δύναμης συγχρόνως. Ώστε, αυτός ο συνδυασμός της λυρικής αφαίρεσης, που προκύπτει, ενέχει μυστηριακό ενδιαφέρον, από την άποψη ότι, στα έργα διπλής όψης, σκοπίμως τοποθετημένα στο Ίδρυμα Θεοχαράκη ως ελεύθεροι καμβάδες στο χώρο, βλέπουμε πώς, στο μυαλό του Timothy, όλα διαμορφώνονταν σε μια αλχημεία μνημονικών συμβόλων-προτύπων: της Ανατολής, του μοντερνισμού και, βέβαια, του μεσαίωνα. Κάθε φόρμα εξυπηρετεί έναν σκοπό, στο πλαίσιο του οπτικού παιχνιδιού, μέσα από το οποίο προκύπτει ότι, το σύνολο του έργου τάσσεται εναντίον του τυχαίου. Διότι, οι επαναλαμβανόμενες φόρμες, οι χρωματικοί συνδυασμοί, συνιστούν, για το μάτι του θεατή, προκλήσεις: χωρίς να υπάρχει κέντρο βάρους ή ένα πρωταγωνιστικό αντικείμενο, δίνεται βαρύτητα σε μια περιμετρική θεώρηση των έργων. Και ας σημειωθεί, ότι ο συμπαθέστατος Timothy Hennessy προτιμά να ζωγραφίζει πάνω σε ατελάρωτους καμβάδες, ή σε υφάσματα, που ράβει μόνος του. Εμπνέεται, επομένως, από την επαφή με το έργο, όταν ακόμη αυτό είναι στα σπάργανα.

Αυτή η αλχημική σύνθεση λειτουργεί και ως ελιξίριο, για την ταυτότητα του καλλιτέχνη, του ανθρώπου δέσμιου διαρκώς να αναζητεί και να ξεχνά, άρα να επιτίθεται στον παρωχημένο εαυτό του, προς τιμήν της ιστορίας εν τω γίγνεσθαι και για να αντλήσει νέες σκέψεις, κατακτώντας το μύθο της υπόστασης. Το «τεχνοσκόπιο», αυτό το ρολόι της τέχνης, δεν είναι παρά η μοίρα του καλλιτέχνη, που ακούει τις καμπάνες στη συνείδηση και δημιουργεί μια άλλη «μαντάλα», έναν κύκλο της ζωής, για την τέχνη, όπου παρεμβάλλονται εικονικά κίνητρα-θραύσματα της πραγματικότητας. Μεταξύ αυτών είναι οι φαλλοί καθώς και τα περίφημα κυπαρίσσια της Αβινιόν, όπου ζει πλέον ο Timothy Henessy. Ας προστεθεί, επίσης, ότι το κυπαρίσσι είναι το σύμβολο της μακροζωίας, στην ανατολική φιλοσοφία. Γενικότερα, στα έργα της έκθεσης Στο φως της Ύδρας διακρίνεται ένα φλερτ με την ερμητική παράδοση και αλληγορία, -«ερμητική» από την άποψη ότι η έννοια της αλχημείας θεμελιώθηκε από τον Ερμή τον Τρισμέγιστο της Αιγύπτου-, ενώ διανοίγεται και ένα νεοσύλλεκτο βλέμμα, προς τη Δύση ξανά, διαπερνώντας τους πιθανούς και δυνατούς συνδυασμούς μορφών και παιχνιδιών συγχρόνως.

Όσον αφορά, τέλος, στα έργα του Ιωάννη Καρδαμάτη, η επιμελήτρια της έκθεσης, Μάγδα Μπαλτογιάννη, έκρινε ωφέλιμο, να εντάξει στην έκθεση και τις δύο χρυσές πόρτες του καλλιτέχνη, καθώς, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει, «ο Ιωάννης Καρδαμάτης στην Ελλάδα είναι κυρίως γνωστός από τη χρυσή εποχή του και το έργο του στο σπίτι του Ιόλα». Ενδιαφέρουσα έκθεση, που επωφελείται και από το στήσιμό της.

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής
Β & Μ Θεοχαράκη
Β. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, Αθήνα
210-3611 206
Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10.00-18.00
Πέμπτη, Παρασκευή: 10.00-21.00
Διάρκεια έκθεσης: 16/9-17/10

No comments: