27.1.11

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ με τον SERGIO BLANCO, 21-24/3/11

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ με τον γάλλο-ουρουγουανό

σκηνοθέτη-συγγραφέα SERGIO BLANCO

Δόμηση και αποδόμηση του μονολόγου

Το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου στα πλαίσια του επιμορφωτικού έργου του διοργανώνει εργαστήριο με τον διεθνώς αναγνωρισμένο γαλλο-ουρουγουανό θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη Sergio Blanco με θέμα «Δόμηση και αποδόμηση του μονολόγου» στις 21 έως 24 Μαρτίου 2011.

Πρόκειται για ένα εργαστήριο εντατικό, στο οποίο οι συμμετέχοντες θα δουλέψουν επί τέσσερις ημέρες πάνω στη δημιουργία ενός μονολόγου για έναν ηθοποιό. Αντικείμενο του Εργαστηρίου θα είναι τόσο η θεωρητική έρευνα όσο και η πρακτική εφαρμογή. Οι συμμετέχοντες θα δουλέψουν στο εργαστήριο ως συγγραφείς, σκηνοθέτες και ηθοποιοί ερμηνεύοντας τους μονολόγους που θα έχουν δημιουργήσει.

Το εργαστήριο βασίζεται στην άποψη ότι ο μονόλογος δεν είναι μια στιγμή αποξένωσης, ούτε εσωστρέφειας, ούτε μοναξιάς -όπως θεωρείται συνήθως- αλλά αντίθετα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μια στιγμή «μεγάλου εσωτερικού ανοίγματος» του χαρακτήρα στην οποία οι «βασικές αρχές επικοινωνίας» ενεργοποιούνται στον μέγιστο βαθμό.

Αυτή είναι και η παράξενη ιδιαιτερότητα του μονολόγου, που παρουσιάζεται ως γλωσσολογική: πρόκειται για την εξέλιξη μιας μοναχικής κουβέντας, η οποία όμως ταυτόχρονα απευθύνεται σε ένα σιωπηλό ακροατήριο με πολλαπλούς παραλήπτες.

Βρισκόμαστε λοιπόν μπροστά σε μια μοναχική κουβέντα που απευθύνεται σε κάποιον ο οποίος δεν απαντά: βρισκόμαστε δηλαδή μπροστά σε έναν λόγο που ψάχνει τον «άλλο», κάνοντας έτσι το στοιχείο της αλλοτρίωσης βασικό στοιχείο σε όλη τη διαδικασία της εξέλιξης τού μονολόγου.

Και αυτή ακριβώς η αναζήτηση του «άλλου» είναι εκείνη που θα καταστήσει τελικά κάθε μονόλογο μια εξαιρετικά πολιτική εμπειρία.



Περιγραφή του Εργαστηρίου

Αντικείμενο

Βασισμένο σε στέρεες θεωρητικές βάσεις που αποσαφηνίζουν, εξηγούν και διαρθρώνουν τους μηχανισμούς λειτουργίας τού θεατρικού μονολόγου -οι οποίοι θα γίνουν εξάλλου προσβάσιμοι μέσα από σχετική βιβλιογραφία-, το εργαστήριο θα έχει ως βασικό αντικείμενό του να παράσχει στους συμμετέχοντες:

Α. Ένα επίπεδο στοχασμού και ανάλυσης -δράση είναι πρώτα απ’ όλα η ανάλυση της σκέψης μας γύρω από τη μελλοντική μας δράση- σχετικά με την ιδιαιτερότητα παρουσίασης του θεατρικού μονολόγου.

Β. Ένα σύνολο από «εργαλεία» επαν-ανάγνωσης και επαν-ερμηνείας που θα επιτρέψουν σε κάθε συμμετέχοντα να ασκήσει τους άλλους και να ασκηθεί ο ίδιος στη σύνθεση και ερμηνεία ενός θεατρικού μονολόγου: με αφετηρία τη βασική αρχή πως δεν επιδιώκουμε να αρθρώσουμε μόνο κάποιες λέξεις που θα απαγγελθούν και θα ερμηνευτούν, αλλά να θέσουμε σε λειτουργία ένα ολόκληρο δίκτυο από σημεία και λειτουργίες που θα επιτελεστούν και θα παρουσιαστούν σε έναν συγκεκριμένο χώρο, για να φτάσουμε στην επεξεργασία του τελικού μονολόγου: ο ηθοποιός δεν είναι πια ένα απλό υποταγμένο αντικείμενο που έρχεται να πει το κείμενό του υπακούοντας στη λογική ενός κειμένου και ενός ρόλου που έχει να ερμηνεύσει, αλλά έχει μεταμορφωθεί εκ των προτέρων σε έναν πραγματικά δημιουργικό εκπρόσωπο των νέων αυτών σκηνών που θα τον βοηθούν όλο και περισσότερο να γίνει αυτός που θα δομήσει και θα απο-δομήσει έναν συγκεκριμένο σκηνικό χώρο στον οποίο συντελείται μια μεγάλη έκρηξη ενέργειας και σημείων.



Δυναμική

Έχοντας ως βασική αρχή την ανταλλαγή και τη διαρκή αντιπαράθεση με ιδέες, το εργαστήριο αυτό διαθέτει θεωρητική και πρακτική δυναμική.

Α. Σε πρώτη φάση, το εργαστήριο θα αναπτύξει μια δυναμική ουσιαστικά θεωρητική, που συνίσταται στην έκθεση και ανάλυση διαφόρων ιδεών, στην παρουσίασή τους με τη χρήση παραδειγμάτων και τη χρήση των αντίστοιχων βιβλιογραφικών πηγών.

Β. Σε δεύτερη φάση, αυτή η θεωρητική δυναμική θα μεταμορφωθεί σε πρακτική, προτείνοντας στους συμμετέχοντες μια δουλειά «εργαστηρίου» γύρω από τη σκηνική εκτέλεση ενός μονολόγου βασισμένου στα θεωρητικά στοιχεία που θα έχουν ήδη επεξεργαστεί.

Διάρκεια

Η συνολική διάρκεια του εργαστηρίου θα είναι είκοσι (20) ώρες, δηλαδή τέσσερις (4) διαδοχικές ημέρες από πέντε (5) ώρες ημερησίως.

Συμμετέχοντες

Το εργαστήριο απευθύνεται κυρίως σε ηθοποιούς. Μπορεί όμως να είναι εξαιρετικά βοηθητικό και σε σκηνοθέτες, θεατρικούς συγγραφείς, σπουδαστές δραματικών σχολών και θεατρολόγους.

Σημαντικό είναι ο καθένας να συμμετέχει στο εργαστήριο μέσα από την ιδιότητα που κατέχει, και μέσα από τη δυναμική του εργαστηρίου να καταργηθούν οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των λειτουργιών της κάθε ιδιότητας (ηθοποιού, σκηνοθέτη κλπ.), καθώς όλοι θα μπορούν να κάνουν τα πάντα.

Το εργαστήριο πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Θερβάντες το οποίο παραχωρεί ευγενικά το χώρο και με την υποστήριξη του Teatro Pasión, δικτυακού τόπου αφιερωμένου στο ισπανόφωνο θέατρο, το οποίο παραχωρεί ευγενικά τη διερμηνεία του εργαστηρίου από τα ισπανικά στα ελληνικά.

Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στην ισπανική γλώσσα με ταυτόχρονη διερμηνεία στην ελληνική γλώσσα και για τις τέσσερις ημέρες.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να αποστείλουν βιογραφικό σημείωμα στα ελληνικά (η επιλογή θα γίνει από το Ε.Κ.Δ.Ι.Θ.) έως τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011 μέσω e-mail office@hellastheatre.gr ή fax (210 3303149). Η κατοχύρωση της θέσης γίνεται μόνο με την προκαταβολή του ½ του συνολικού ποσού.

Ημέρες εργαστηρίου:
Δευτέρα 21, Τρίτη 22, Τετάρτη 23 και Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011 16.00-21.00

Χώρος: Ινστιτούτο Θερβάντες, Μητροπόλεως 23, Αθήνα


Κόστος: 150€ & 120€ για τα μέλη του Ε.Κ.Δ.Ι.Θ.

Αποστολή βιογραφικών: έως τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011


Βιογραφικό του Σέρχιο Μπλάνκο:
*Ο Σέρχιο Μπλάνκο γεννήθηκε στο Μοντεβιδέο (Ουρουγουάη) το 1971. Σπούδασε φιλολογία και θέατρο στην πατρίδα του και εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη στο πλευρό σημαντικών λατινοαμερικάνων σκηνοθετών (Atahualpa del Cioppo, Antonio Larreta, Nelly Goitiño και Aderbal Freire-Filho). Στη συνέχεια σκηνοθέτησε ο ίδιος στη χώρα του τα έργα Ριχάρδος ΙΙΙ και Μάκβεθ τού Σαίξπηρ και Συρανό ντε Μπερζεράκ τού Εντμόν Ροστάν.

Το 1993 τιμήθηκε με το σημαντικό βραβείο Florencio Revelación το οποίο του παρείχε την ευκαιρία να μεταβεί στο Παρίσι και να πραγματοποιήσει ως υπότροφος σπουδές σκηνοθεσίας στην Κομεντί Φρανσαίζ, με δασκάλους του σκηνοθέτες όπως οι Alain Françon, Georges Lavaudant, Daniel Mesguich και Matthias Langhoff.

Από το 1993 μέχρι το 1998, η θεατρική του δραστηριότητα μοιράζεται ανάμεσα στη Γαλλία και την Ουρουγουάη, ώσπου το 1998 εγκαθίσταται οριστικά στο Παρίσι- όπου ζει μέχρι σήμερα- και αρχίζει να ασχολείται με τη θεατρική γραφή. Έργα το έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς στο Φόρουμ Σύγχρονης Δραματουργίας που διοργανώνει το ΕΚΔΙΘ.

Τα περισσότερα έργα του έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες και έχουν εκδοθεί και παρασταθεί σε διάφορες χώρες. Διδάσκει δραματουργία και σκηνοθεσία σε πανεπιστημιακά και πολιτιστικά ιδρύματα διαφόρων χωρών όπως η Γαλλία, η Ουρουγουάη, η Αργεντινή, η Βραζιλία, η Κούβα και η Ισπανία.

Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία, μεταξύ άλλων με το Εθνικό Βραβείο Δραματουργίας της Ουρουγουάης, το Βραβείο της Πόλης του Μοντεβιδέο, το Βραβείο του Εθνικού Ταμείου για το Θέατρο (Ουρουγουάη) και το Βραβείο Florencio για τον καλύτερο δραματουργό. Το 2010, του απονεμήθηκε η τιμητική διάκριση του Βραβείου Casa de las Americas για το έργο του Barbarie.

No comments: