9.5.11

Θεόφιλος Κατσιπάνος: 50.000.000 π.Χ στην "7" ως 28/5


Διδαχές ιερών terraτουργημάτων

«Δῶς μοι που στῶ καὶ τάν γᾶν κινῶ»
Αρχιμήδης, 3ος αι. π.Χ.



Μπορεί και εφαρμόζει την αρχιμήδεια μεταφραστική δυνατότητα της περίφημης φράσης «δώσε μου ένα σταθερό σημείο στήριξης και θα κινήσω τη γη», στο σήμερα, ένας καλλιτέχνης, ενόσω παραμένει δέσμιος μεταφραστής, των πολλαπλών χρόνων στο μυθιστόρημα μιας στιγμής, και των πολλαπλών τόπων στο πέρασμα ενός και μόνο χάρτινου επιπέδου. Αυτό το έργο της μετάφρασης, από το «παν» στο «εν», απαιτεί δουλειά, δουλειά, δουλειά. Σαν να μην έχει διάθεση, ο καλλιτέχνης, παρά μόνο απόθεμα, και μάλιστα αδάμαστο, ώστε να υποκινείται από το δαιμόνιο μέσα του. Αυτή τη δαιμονική φορά, λοιπόν, στην έκτη ατομική του έκθεση, με τίτλο 50.000.000 π.Χ., που πραγματοποιείται στη γκαλερί 7, ο Θεόφιλος Κατσιπάνος επιλέγει, για σταθερό σημείο στήριξης, το ορμητήριο της απλότητας και συγχρόνως μεταφράζει -εύστοχα- την εικόνα αυτής της απλότητας, αποσυναρμολογώντας πρωτόγονους μύθους. Υποβλητικά, διεισδυτικά, μειλίχια έρχεται να ζωγραφίσει τις ιστορίες του. Ώστε, το αποτέλεσμα καταδεικνύει την πορεία της εξέλιξής του, από το 1998 έως σήμερα. Ιδίως τώρα, μέσα από τα έργα του, είναι ξεκάθαρη μια τάση απελευθέρωσης, σε σχέση με το φόβο έκθεσης απέναντι στον ίδιο τον εαυτό de profundis. «Θυμάμαι» σημαίνει «αισθάνομαι» αλλά και «αισθάνομαι» σημαίνει «θυμάμαι», στο παιχνίδι αναμέτρησης με τη φαντασία. Η επιστροφή στα χρωματιστά μολύβια, η οποία, αναπόδραστα, ξυπνά αναλλοίωτες μνήμες παιδικές, διαδραματίζει ένα μοντέρνο ρόλο ζωγραφικής έκφρασης. Παράλληλα, τα έργα υπόκεινται σε ένα εύρος ερμηνευτικών προεκτάσεων. Ανεξαρτήτως όμως της σύνθεσης, -στο πλαίσιο της οποίας γίνονται αντιληπτές περιπλεγμένες ζωόμορφες παραστάσεις σε αντιπαραβολή με το ανθρώπινο στοιχείο, και ομοίως η έννοια της τραγικότητας εμφιλοχωρεί στην ίδια τη συνθήκη της απολίθωσης-, αρμόζει να ενσκήψουμε στην ίδια την υπαινικτική θέση του Θεόφιλου Κατσιπάνου, ότι η τέχνη είναι εδώ για να μας προσανατολίζει προς το ιερό και την πνευματική συνείδηση, για να μας φιλοξενεί στην «Κιβωτό» της. Από το πόσο εύσχημα έχει προσαρτήσει τις αναφορές των άλλων, ο μεταφραστής-καλλιτέχνης, στο έργο του, δημιουργώντας μια νέα και συμβολική πραγματικότητα εν τέλει, εξαρτάται το πόσο θα ακολουθήσουμε ξανά το «στενό» των συμβόλων, διαβαίνοντας στο χρόνο και ακούγοντας την ανάσα μας, τη δική μας συμμετοχή στη γη της παιδικής ηλικίας. Οι σύγχρονες αντιπαραβολές του Θεόφιλου Κατσιπάνου είναι διδαχές ιερών terraτουργημάτων, αντλούν δύναμη από το γήινο και το αιώνιο, από την ίδια αιώνια ανάγκη, ο άνθρωπος να ακούει και να πιστεύει ιστορίες. Γι’ αυτό και πιστεύω ότι οι αναφορές μοιάζουν με τις σύγχρονες θυσίες, δηλαδή, τις προσφορές. Ο Θεόφιλος Κατσιπάνος αντιμετώπισε το νόμο της αναφοράς με συνέπεια, προσφέροντας μια προσωπική δουλειά με ταυτότητα. Το αποτέλεσμά της ανήκει στους θεατές που έχουν την ευκαιρία να δουν την έκθεση μέχρι και τις 28 Μαΐου, ενώ 12-15 του ίδιου μήνα, στην Art Athina 2011, θα μπορούν να αναζητήσουν, στο περίπτερο J3, και άλλα, νέα έργα του Θεόφιλου Κατσιπάνου.

50.000.000 π.Χ.
έως 28/5
Γκαλερί 7, Ζαλοκώστα 7

*φωτό: Κιβωτός, χρωματιστά μολύβια σε χαρτί, 77 X 112cm


ώρες: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11-2 μ.μ. & 6-9 μ.μ. Τετάρτη, Σάββατο 11-3μ.μ.
Τηλ.: 2103612050

No comments: